Het verschil tussen een eerste en tweede zwangerschap…

Stilletjes aan loopt mijn tweede zwangerschap op zijn eind. Ik ben momenteel 38 weken ver. Deze zwangerschap was een heel andere beleving dan de eerste. Een klein overzichtje:

De eerste zwangerschap (dochtertje M. °23/06/2016)

  • ongerustheid: als ik buikpijn had, of als ik de baby een dagje iets minder goed voelde, erg opletten voor toxoplasma en CMV
  • deze zwangerschap ging over rozen, bijna geen enkel kwaaltje gehad en tot het einde (ik beviel op 41 weken) kon ik nog een uur gaan wandelen zonder probleem
  • allemaal “eerste keren”: van het kopen van zwangerschapskledij, tot het opstellen van de geboortelijst, waarbij er meermaals gefronst werd van wat er allemaal voor baby’s bestaat
  • een baby die lang in stuit bleef liggen waardoor schrik voor een uitwendige kering of keizersnede
  • cursus Mindfull bevallen voor 1e kindjes bij Véronique van het geboortehuis
  • ik dacht: “goh die pijn van die weëen, dat zal wel overroepen zijn” (wist ik veel 😂)

De tweede zwangerschap (dochtertje, wordt verwacht rond 13/02/2018)

  • overdonderend: 1 keer het condoom weglaten (ik wou bewust geen pil nemen tussen mijn 2 zwangerschappen omdat het de vorige keer 8 maand duurde eer ik mijn regels kreeg) en prijs! Emotioneel haalde mijn zwangerschap me in.
  • eerste bezoekje bij de psycholoog: ik had het emotioneel lastig die eerste maanden, niet die roze wolk als bij de eerste zwangerschap, waardoor ik me best wel schuldig voelde
  • het gaat gewoon véél sneller aan je voorbij als je al een kindje lopen hebt
  • paniekske 1: positieve suikertest op 24 weken waardoor ik een OGTT (orale glucose tolerantie test) onderging: 75g suikerwater drinken op de nuchtere maag en dan een prik op tijdstip 0, na 1u en na 2u. Deze test is normaal: oef!
  • paniekske 2: mijn echtgenoot die midden januari ziek valt: blijkt een acute CMV infectie te zijn, een telefoontje met de gynaecoloog leert me dat CMV vooral de eerste 20 weken van de zwangerschap een potentieel gevaar betekent. Ik krijg de woorden “don’t worry” te horen en ben gerustgesteld.
  • baby die mooi met het hoofdje naar beneden ligt vanaf 31 weken
  • cursus zwangerschapsyoga en mindfull bevallen bij Véronique van Geboren in Gent (echte aanrader!)
  • ik denk: “dju toch, t zal weer pijn doen” (in een poging tot bevallen zonder epidurale) 😄

Zoals geen 2 zwangerschappen op elkaar gelijken, zo zijn ook geen 2 bevallingen hetzelfde. Ik vind dit best wel spannend en kijk er naar uit! Ik laat me alvast begeleiden door een zelfstandig vroedvrouw tijdens de bevalling -omdat ik echt wel denk dat dit een meerwaarde is bij het mentale duwtje geven als de pijn me zou overspoelen- benieuwd hoe alles zal verlopen!

Liefs, E.

Een gedachte over “Het verschil tussen een eerste en tweede zwangerschap…

Plaats een reactie